Uzņēmējdarbība bez mājas lapas mūsdienās ir praktiski neiedomājama. Piedāvājot pakalpojumus vai produktus, neesot digitāliem, nozīmē atdot daļu savu potenciālo klientu konkurentiem, kuri, bez šaubām, būs atrodami internetā. Ne tikai tas – arī cilvēki arvien vairāk izmanto internetu, lai kaut ko atrastu un iegādātos. Tāpēc mājas lapas izstrāde ir aktuāls jautājums ikvienam uzņēmumam. Ko tas nozīmē, kāds ir process, kā atrast piemērotāko izstrādātāju ir jautājumi, uz kuriem bieži atbildu klientiem.
Kā sagatavoties?
Lai mājas lapas izstrādes process būtu gluds un rezultāts veiksmīgs, ļoti svarīga loma ir ne tikai klienta iesaistei procesā, bet arī sagatavošanās darbiem. Pirms uzrunājat izstrādātājus, ieskicējiet mājas lapas satura aprises, t.i., kādas varētu būt potenciālās sadaļas, kāda veida saturs varētu būt attēlots tajās. Tas nenozīmē, ka jums ir jāizdomā, kāda būs mājas lapa, tomēr šāda informācija palīdzēs saprast gan to, kādu izstrādātāju izvēlēties intervijai, gan mājas lapas izstrādātājam būs vieglāk un iespējami precīzāk sagatavot piedāvājumu. Ieteikums – apskatiet konkurentu mājas lapas, izvērtējiet tās, atzīmējiet to, kas jūs uzrunā, veiksmīgākos piemērus iekļaujiet kā paraugus pieprasījumā par mājas lapas izstrādi.
Kā izvēlēties piemērotāko izstrādātāju?
Mājas lapas izstrādātājam ir liela loma gala rezultāta sasniegšanā, tāpēc ir svarīgi izvēlēties atbilstošāko izstrādātāju. Tirgū darbojas daudzas un dažādas kompānijas, katrai ir sava specifika un kvalitātes latiņas.
Kad Google ierakstīti atslēgas vārdi “mājas lapas izstrāde”, un atvērtas vairākas izstrādātāju mājas lapas, veiciet pirmo atlasi – izvēlieties tās kompānijas, kuru mājas lapas jūs uzrunā un izvērtējiet to padarītos darbus. Ja aplūkojot paveikto, proti, mājas lapas, jums patīk, tas, ko redzat, tad noteikti patiks arī rezultāts, kuru izvēlētā kompānija sniegs jums. Ja nepatīk, tad nelolojiet cerības, ka šoreiz būs citādi. Ir arī vērts pārbaudīt arī kompānijas spēju izstrādāt kvalitatīvu mājas lapu. To var izdarīt praktiski – pavērtējiet gan paša izstrādātāja mājas lapu, gan tā klientiem radītās mājas lapas pēc Google Page Insights rezultātiem (šajā rīkā ierakstot mājas lapas adresi, var iegūt Google novērtējumu par to).
Es noteikti iesaku nekautrēties uzrunāt vairākas kompānijas, tas ļaus atrast to, ar kuru jums vislabāk “saskanēs”. Tas ir svarīgi, jo mājas lapas izstrādes process ir pietiekami ilgs un, kā jau minēju iepriekš, kvalitatīva rezultāta sasniegšanā svarīga ir arī klienta iesaiste, tas nozīmē regulāru komunikāciju ar izstrādātāju. Intervijas ar izstrādātāju noteikti aizvadiet klātienē un izvērtējiet saņemtos piedāvājumus – cik saprotami tie ir, cik labi potenciālais izstrādātājs ir sadzirdējis jūs.
Mājas lapas izstrādes process
Mājas lapas izstrāde ir sadalāma vairākos posmos. Šeit ieskicēšu tos īsumā, lai jūs kā klients, varētu saprast savu lomu tajos:
- Sagatavošanās, izstrādātāja atrašana (par to jau aprakstīju iepriekš);
- UX dizaina izstrāde jeb izstrādātāja sagatavošanās mājas lapas izstrādei, bet ne tikai. Šis, manuprāt, ir nozīmīgākais posms visā mājas lapas izstrādē. Šī posma ietvaros tiek veikta tirgus izpēte, analīze, esošās mājas lapas (ja ir) analīze, mērķu definēšana, klienta profila noteikšana, lapas kartes un informācijas arhitektūras sagatavošana, lietotāja plūsmas kartes izstrāde un rezultātā – mājas lapas shematisks attēlojums jeb Wireframes. Klientam šajā posmā ir svarīgi sniegt atbildes uz izstrādātāja jautājumiem un iespējami daudz informācijas par uzņēmumu. Pirms pārejat uz nākamo posmu, pārliecinieties, ka mājas lapas shematiskais attēlojums ir uztverams un viegli saprotams; vai viss tajā ir loģisks un atbilstošs jūsu vajadzībām. Ja ir iespēja, parādiet šo posmu arī saviem klientiem un uzklausiet viņu viedokli.
- Web dizaina izstrāde – šajā posmā izstrādātājs veiks dizaina izstrādi. BORN gadījumā tas notiek divos posmos – sākotnēji izstrādājam sākumlapu, dažreiz papildus arī iekšskatu, kas ļauj uztvert to, kāda mājas lapa izskatīsies. To saskaņojam ar klientu. Pēc tam turpinām ar visu pārējo iekšskatu izstrādi un arī tos saskaņojam ar klientu. Šajā posmā jums ir svarīgi izvērtēt to, cik aģentūras piedāvātais dizains ir atbilstošs jūsu uzņēmuma korporatīvajai identitātei. Nekautrējieties pieprasīt dizainu, kas apmierina arī jūs, jo galu galā tas būs rīks, ar kuru turpmākos gadus strādāsiet tieši jūs. Pavērtējiet arī to, cik dizains ir elastīgs potenciāliem papildinājumiem utt.
- Web programmēšana – Front-end un Back-end programmēšana. Šajā posmā klienta iesaiste ir mazāka, tomēr pirms šī posma ir vērts pārrunāt ar izstrādātāju satura vadības sistēmas funkcionalitāti, lai ir skaidrs, kā mājas lapas uzturēšana un papildināšana jums notiks nākotnē.
- Satura ievade – bieži vien šis ir posms, kuru pilnībā veic klients pats. Pieredze rāda, ka tas prasa lielu izturību un laika ieguldījumu. Dažkārt satura ievade prasa vairāk laika, kā mājas lapas izstrāde kopumā. Mans ieteikums būtu sākt gatavot saturu jau brīdī, kad tiek saskaņots UX dizaina izstrādes posms.
- Pēdējais, bet ne maznozīmīgākais posms – nepārtraukta satura uzlabošana, papildināšana utt. Mājas lapas izstrādei nevajadzētu beigties ar satura ievadi, bet to būtu jāturpina attīstīt. Periodiski būtu jāizvērtē Google Analytics rezultāti – saprotot vai mājas lapa pilda sākotnēji izvirzītos mērķus.
Tas viss ir pats pamats mājas lapas izstrādē, katru no posmiem varētu sadalīt un aprakstīt vēl detalizētāk, sarakstot veselu grāmatu, tomēr tāds nav mans šīs dienas mērķis. Esmu drošs, ka šī informācija būs noderīga, lai gūtu priekšstatu par izstrādātāja izvēli un mājas lapas izstrādi kopumā.